Anàlisi d'experiències sobre benestar digital i competències per a l'educació social
Anàlisi de l'experiència: "I tu, ets digitalment responsable?" (Equitat digital / Fundació Bofill)
Aquest
projecte neix de la preocupació per l'ús intensiu i poc reflexiu dels
dispositius mòbils i les xarxes socials per part d'infants i adolescents,
agreujat per la pandèmia. No es tracta d'un curs o taller tradicional, sinó
d'una eina d'autoavaluació i reflexió per treballar el benestar
digital i fomentar actituds cíviques i responsables en línia.
S'adreça a tota la comunitat educativa (alumnat, docents, famílies) i busca que
els joves prenguin consciència sobre com gestionen el seu temps de pantalla, el
tipus de continguts que consumeixen i publiquen, i les seves actituds de responsabilitat
social a la xarxa. El projecte posa a disposició recursos i activitats
pedagògiques per facilitar aquest treball a l'aula (per exemple dins l'acció
tutorial) o en família, posant especial èmfasi en la vulnerabilitat dels joves
més desafavorits.
Des
de la perspectiva del DigComp 2.2, aquesta eina/projecte, encara que no
ensenyi habilitats tècniques directament, incideix profundament en diverses
competències clau, especialment en els aspectes relacionats amb el coneixement
(saber) i les actituds (saber ser/estar):
El
nucli del projecte gira al voltant de la Netiqueta (2.5), promovent normes
de comportament responsable online, i la Gestió de la identitat digital
(2.6), fent reflexionar sobre què es publica i com afecta la pròpia imatge i la
dels altres. També fomenta la Ciutadania activa mitjançant tecnologies
digitals (2.3) en la seva vessant de responsabilitat social.
L'enfocament
principal és la Protecció de la salut i el benestar (4.3), abordant
directament l'ús (i possible mal ús) de les pantalles i el seu impacte.
Indirectament, també toca la Protecció de dades personals i privacitat
(4.2) en fer reflexionar sobre els continguts publicats.
L'integració d'aquestes
competències es produeix a través de la reflexió guiada que proposa
la rúbrica i les activitats associades. No ensenya a "fer clic", sinó
a pensar per què i com es fa clic, quin
impacte té, i com es pot fer de manera més saludable i cívica. És una eina
metacognitiva i actitudinal.
Anàlisi
de l'experiència: "Cibernàrium" (Barcelona activa virtual/semi
presencial)
El
Cibernàrium ofereix un contrast interessant. És un servei públic de formació
tecnològica molt ampli, gestionat per Barcelona Activa, que busca millorar les
competències digitals de la ciutadania en general, des de nivells inicials fins
a l'alta especialització (IT Academy), amb un fort component orientat a la
millora professional i l'ocupabilitat. Cobreix àmbits com ofimàtica, màrqueting
digital, programació, disseny web, etc. La seva multimodalitat
(presencial, online, semipresencial) és un tret destacat que permet
arribar a públics diversos amb diferents necessitats i disponibilitats.
L'anàlisi
amb DigComp 2.2 mostra que el Cibernàrium aborda, en funció del curs
o activitat concreta, pràcticament totes les 5 àrees competencials, amb un
fort èmfasi en el desenvolupament d'habilitats (saber fer):
Àrees
1, 2 i 3: Són el cor de moltes formacions, treballant des de la cerca i
gestió d'informació (1.1, 1.2, 1.3), passant per la comunicació i col·laboració
amb eines digitals (2.1, 2.2, 2.4), fins a la creació i edició de continguts en
diversos formats (3.1, 3.2) o la programació (3.4).
Àrea
5: La resolució de problemes tècnics (5.1), la identificació de
necessitats tecnològiques (5.2) i l'ús creatiu de la tecnologia (5.3) són
elements transversals en la majoria de cursos pràctics.
Àrea
4: La seguretat s'aborda sovint com a mòdul específic o com a bones
pràctiques dins d'altres cursos (4.1, 4.2).
L'integració de
les competències en les modalitats virtuals/semi presencials és clau.
Els entorns virtuals d'aprenentatge (EVA/LMS) exigeixen i desenvolupen
competències per si mateixos (navegació, gestió d'informació, comunicació
asíncrona). Les eines col·laboratives online (fòrums, wikis, edició compartida)
utilitzades en els cursos permeten treballar la competència 2.4. Les
videotrucades o classes virtuals en directe posen en joc la competència 2.1 i
2.5. L'accés a materials diversos i la possibilitat de seguir el propi ritme
poden afavorir l'autonomia (competència clau subjacent).
Tecnologia,
processos comunitaris i competències digitals:
El projecte de la rúbrica, tot i ser una eina individual o per a petit grup
(aula/família), té un impacte comunitari indirecte: formar ciutadans digitals
més responsables és essencial per a una convivència online més saludable i per
a una participació cívica més crítica (competència 2.3). Fomenta competències
reflexives i actitudinals. D'altra banda, el Cibernàrium, en oferir formació en
eines col·laboratives o xarxes socials, pot capacitar directament per a la
participació comunitària online. L'ús d'aquestes eines en un context formatiu
ja és una pràctica que desenvolupa competències. Així, la tecnologia actua com
a plataforma (per connectar i participar) i com a contingut (habilitats
a aprendre). El rol de l'educador/a social (o del formador/facilitador en
aquests contextos) és clau per dinamitzar aquests processos, connectant
l'aprenentatge de l'eina amb el seu ús significatiu per a la participació o el
benestar, com apuntava Pep Oliveres.
Virtualitat:
Ajuda o barrera?
Com
ja hem reflexionat, la virtualitat és una ajuda indubtable en termes
d'accessibilitat i flexibilitat. Amplia l'abast de la formació a persones que,
per distància, horaris o mobilitat, no podrien accedir-hi presencialment.
Permet ritmes diferents i l'ús d'eines interactives. És essencial per aprendre
sobre l'entorn digital des de l'entorn digital. No obstant
això, les barreres són reals: la necessitat d'accés a equipament i
connexió estable (escletxa d'accés); la necessitat d'un mínim de competència
digital prèvia per poder seguir la formació (escletxa d'ús); la major demanda
d'autonomia i organització personal; i la possible manca de suport social i
tècnic immediat, que pot generar frustració i abandonament. L'èxit de la
virtualitat depèn enormement del disseny pedagògic, de la qualitat de
l'acompanyament docent virtual i dels suports disponibles. Per a col·lectius
amb baixa competència digital inicial o amb menys hàbits d'estudi, un model
purament virtual pot ser una barrera insalvable si no compta amb un fort suport
tutorial o es combina amb elements presencials (semipresencial).
Barcelona
Activa. (s.d.). Cibernàrium. Recuperat de https://cibernarium.barcelonactiva.cat/ca/activitats-cibernarium
Fundació
Bofill. (s.d.). I tu, ets digitalment responsable? Equitat
Digital. Recuperat de https://equitatdigital.cat/projectes/i-tu-ets-digitalment-responsable/
Martínez,
O. y Forés, A. (2014): Lectura del capítol 3: De quines tecnologies i usos
parlem?
https://elibro-net.eu1.proxy.openathens.net/es/ereader/uoc/56622?page=66 en
Acció social 2.0.
La
figura del dinamitzador social digital té identitat pròpia i s'ha de
reconèixer. Entrevista a Pep Oliveres des de l'Oficina Tècnica de la Xarxa Punt
TIC. Disponible a:
https://punttic.gencat.cat/article/la-figura-del-dinamitzador-social-digital-te
Vuorikari,
R., Kluzer, S. and Punie, Y. (2022): DigComp 2.2: The Digital Competence
Framework for citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes
[consulta 10 febrer 2022]:
https://somos-digital.org/wp-content/uploads/2022/04/digcomp2.2_castellano.pdf
Comentarios
Publicar un comentario