El meu PLE

Descripció del meu perfil digital i justificació del meu PLE

Xavier:

Sóc un home de 32 anys, estudiant de l'últim semestre del Grau d’Educació Social i social care worker a Irlanda. El meu nivell d’alfabetització digital és mitjà; utilitzo eines avançades (Google, Google Scholar, Google Docs, Evernote, Canva, Twitter, etc.) que em permeten gestionar la meva formació online i col·laborar professionalment.


Inma:

La meva mare té 69 anys, és dona i va estudiar fins als 14 anys. Jubilada i amb una experiència digital limitada, fa cerques bàsiques (amb veu a Google), utilitza Facebook, WhatsApp, Kindle i Netflix. Necessita processos senzills i sovint requereix ajuda per gestionar tràmits online, cosa que justifica la necessitat d’un PLE més intuïtiu per a persones amb menys competències digitals.


1. Diferències en l'ús i aprofitament de les eines digitals

PLE (Xavier):

Utilitzo gran varietat d’eines digitals per a recerca, creació i edició, i comunicació professional. Aquest entorn és fonamental per a la meva formació 100% online i em permet treballar amb una autonomia elevada, com destaca Ortoll (2022) en relació amb les competències digitals.

PLE (Inma):

El seu entorn és més senzill i intuïtiu. Fa cerques bàsiques a Google (utilitzant comandes de veu), es comunica principalment per Facebook i WhatsApp, llegeix amb el Kindle i consumeix contingut audiovisual a través de Netflix. La seva experiència digital limitada implica que necessita processos més simplificats i assistència per gestionar tràmits, evidenciant la necessitat d’entorns adaptats a diferents nivells d’alfabetització digital.

2. Sentit i utilitat de disposar d’un PLE en la societat digital

Disposar d’un PLE és clau en una societat on les TIC són omnipresents. Un PLE permet centralitzar i organitzar la informació, cosa essencial per afrontar els desafiaments de la quarta revolució industrial (Ortoll, 2022). A més, fomenta l’aprenentatge autònom, ajudant tant a persones amb un alt nivell d’experiència digital com a aquelles amb competències més bàsiques, tal com demostra el contrast entre el meu PLE i el de la meva mare. Finalment, un PLE ben estructurat millora la visibilitat professional i pot ser una eina clau per a la inclusió digital.

3. Eines noves introduïdes en l’últim any i valoració

Durant l’últim any he començat a utilitzar eines noves, destacant especialment l’ús d’eines d’intel·ligència artificial com ChatGPT. Aquestes eines tenen la capacitat d’agilitzar la creació de continguts i la recerca d’informació, oferint suport personalitzat i la possibilitat de sintetitzar grans volums d’informació de forma ràpida. No obstant això, segons Gibert (2023), també comporten riscos importants, pot sorgir una dependència excessiva que disminueix la capacitat crítica, i les respostes poden ser imprecises o mancar de transparència en la seva font. Per tant, és fonamental utilitzar-les com a complement, sense substituir el pensament crític ni la verificació independent de la informació.

 

 

Comentarios

Entradas populares de este blog

Personalització dels serveis i el seu impacte sobre el PLE

Tancament del bloc i de l’assignatura. Tot allò que he aprés per el camí