Personalització dels serveis i el seu impacte sobre el PLE


En el context PLE, la personalització dels serveis digitals juga un paper clau, ja que determina com accedim a la informació i com interactuem amb les eines que utilitzem diàriament. Des del meu PLE, on utilitzo eines avançades per cercar, crear i compartir continguts, fins al PLE de la meva mare, que es basa en eines senzilles i intuïtives, es pot observar com els nivells d’alfabetització digital influeixen en l’experiència i en la manera d’aprofitar aquestes tecnologies.

Pel que fa a la personalització, considero que és una eina potent que pot adaptar continguts i serveis a les nostres preferències individuals. No obstant això, com explica Eli Pariser a la seva TED Talk "Beware Online Filter Bubbles", aquesta personalització pot conduir a la creació de bombolles informatives. Els algoritmes decideixen què se'ns mostra en funció dels nostres clics i comportaments, fet que pot limitar la diversitat d'informació que rebem. Això pot afectar el PLE, ja que, si només se'ns exposa a continguts afins, la nostra visió del món i, per tant, el nostre aprenentatge, es veu condicionat per aquestes preferències automàtiques, en lloc d’estar obert a noves perspectives.

Els textos "Espejos y espejismos digitales" i "Quimeras y mitos digitales" també ens recorden que el món virtual sovint projecta una imatge idealitzada, un miratge que pot distorsionar la realitat. Aquesta idealització pot fer que ens quedem atrapats en una realitat digital que no reflecteix la riquesa i la complexitat del món real, afectant així la nostra capacitat d’interactuar amb altres i de prendre decisions informades.



Personalment, valoro la personalització com a eina per millorar l’experiència digital, però crec que és essencial mantenir un equilibri. En el meu cas, la varietat d’eines que utilitzo al meu PLE em permet tenir accés a diferents fonts d’informació, la qual cosa em ajuda a sortir de la bombolla personalitzada. En canvi, en el PLE de la meva mare, on la personalització es limita a cerques bàsiques i eines conegudes, l’experiència digital és molt més restringida, cosa que permet a la personalització oferir-li contingut d’acord amb el seu interès, fet que pot ser positiu per una persona que pot tenir dificultats per trobar i filtrar el contingut per a ella mateixa però que a la vegada l’hi nega la possibilitat de informar-se i trobar contingut variat que ajudi a la seva capacitat crítica i de reflexió.

Així, la personalització dels serveis digitals és una arma de doble fil: per una banda, adapta l’experiència a les nostres necessitats, facilitant la gestió de la informació i fomentant l’aprenentatge autònom; per l’altra, pot limitar-nos si ens quedem atrapats en bombolles informatives i espurnes de contingut idealitzat.

 

REFERÈNCIES

- Pariser, Eli (2011) Cuidado con la burbuja de filtros en la red [Video en línia] TED https://www.ted.com/talks/eli_pariser_beware_online_filter_bubbles?language=es

 

-  Sampedro, Víctor (2018, 11 de maig). Espejos y espejismos digitales [entrada de blog] Dietética digital https://dieteticadigital.net/espejos-y-espejismos-digitales

 

- Sampedro, Víctor (2018, 18 de maig) Quimeras y mito digital [entrada de blog] Dietética digital https://dieteticadigital.net/quimeras-y-mito-digital


Comentarios

Entradas populares de este blog

El meu PLE

Tancament del bloc i de l’assignatura. Tot allò que he aprés per el camí