Anàlisi crític del DigComp 2.2
Anàlisi crític del DigComp 2.2: Les seves limitacions i potencialitats, i la seva adequació a les necessitats de la ciutadania
Vivim en una societat en constant
transformació gràcies a la digitalització, on la participació ciutadana, el
desenvolupament professional i l’accés als serveis bàsics esdevenen
inseparables de les competències digitals. El marc DigComp 2.2 ((actualització
del Marco de Competencias Digitales para la Ciudadanía (Asociación Somos
Digital, 2022)) ofereix una guia integral per definir les habilitats
necessàries en aquesta nova era. No obstant això, aquest document ha de
confrontar els reptes imposats per les desigualtats digitals, que esdevenen
encara més evidents quan es compara la teoria amb la realitat concreta, tal com
exposa el document "Brechas digitales: nuevas expresiones de las
desigualdades" elaborat per la Fundación Ferrer i Guàrdia.
En relació amb el que hauria de
fer l’administració per pal·liar les desigualtats digitals, és crucial
reconèixer que aquestes desigualtats no només es deuen al simple fet de tenir o
no accés a Internet. Tal com s’explica al document de Ferrer i Guàrdia, la
bretxa digital es pot analitzar en tres dimensions:
La bretxa d’accés, que no només implica disposar d’Internet o dispositius, sinó també la qualitat d’aquest accés i els recursos associats, com ara el tipus d’equipament o els costos de manteniment.
La bretxa d’ús, que fa referència a les diferències en habilitats, coneixements i destreses per aprofitar les TIC, fins i tot quan l’accés és similar.
La bretxa d’aprofitament, que remarca la capacitat de transformar l’ús de la tecnologia en beneficis socials, econòmics i culturals.
.jpg)
Per tant, l’administració hauria
d’impulsar iniciatives que abastin totes aquestes dimensions. Això implica
dissenyar programes formatius adaptats a les necessitats particulars dels
diferents col·lectius, així com desenvolupar espais de suport, per exemple punts
TIC o recursos en biblioteques, que assegurin una formació continuada. A més,
és fonamental revisar i adaptar els processos administratius per eliminar
barreres tècniques que puguin limitar l’accés als serveis públics (Estratègia Nacional per a la inclusió sociodigital (Genralitat de Catalunya.; España Digital 2026, Gobierno de España.).
Sobre la qüestió de si
l’administració predica amb l’exemple, tot i que en documents com España
Digital 2026 es presenten estratègies molt ben estructurades, la pràctica del
dia a dia sovint revela una discrepància important. Els processos
administratius, massa sovint rígids i dissenyats d'acord amb criteris teòrics,
poden excloure aquells que, per exemple, utilitzen sistemes operatius
alternatius o no disposen de recursos adequats. Aquesta manca de concordança
entre el discurs institucional i la realitat operacional fa evidents les
limitacions de les polítiques públiques actuals en matèria d’inclusió digital.
Dins d’aquest context, l’educació
social assumeix un paper clau. Els professionals d’aquesta àrea poden
contribuir a tancar les bretxes digitals actuant com a pont entre la ciutadania
i l’administració. En sensibilitzar els col·lectius més vulnerables i facilitant
programes d’alfabetització digital que responguin a les necessitats reals,
l’educació social no sols potencia la competència tecnològica sinó que també
fomenta una participació activa i crítica per part de tota la població
(Casacuberta, 2021). Aquest rol és fonamental perquè, sense un suport proper i
adaptat, fins i tot els documents més ben dissenyats, com el DigComp 2.2, poden
resultar difícils d’implementar de manera efectiva.
Per al que fa a les
potencialitats i limitacions del DigComp 2.2, cal destacar que aquest marc
ofereix una estructura robusta que combina coneixements, habilitats i actituds,
recolzant-se en més de 250 exemples pràctics per a guiar la formació en
competències digitals. La seva actualització inclou temàtiques emergents, com
la intel·ligència artificial i la gestió de la desinformació, la qual cosa el
fa rellevant en un entorn tecnològic en constant evolució (Asociación Somos
Digital, 2022). Tanmateix, cal reconèixer que el grau de teoricisme elevat pot
dificultar-ne l’aplicació directa a tots els segments de la població,
especialment aquells amb menys recursos o amb necessitats concretes. A més, la
manca d’adaptació als contextos locals limita l’eficàcia de les propostes, fet
que fa imprescindible una revisió periòdica per adaptar el marc als canvis
socials i tecnològics.
En resum, la lluita per una inclusió digital real requereix una sinergia entre polítiques públiques efectives, una pràctica administrativa coherent i el dinamisme i suport que pot oferir l’educació social. El marc DigComp 2.2 és una eina de gran valor, però per aconseguir que els seus objectius teòrics es tradueixin en beneficis concrets per a tota la ciutadania, és necessari que els responsables polítics adoptin mesures que abastin tant l’accés i l’ús com l’aprofitament de les TIC, superant les barreres i desigualtats que encara persisteixen en el nostre entorn digital.
REFERÈNCIES
-Bretxes digitals: noves expressions de les desigualtats. Fundació Ferrer i Guàrdia-https://tecnihand-ferrerguardia.odoo.com/ca_ES/blog/publicacions-3/bretxes-digitals70#blog_content
-Casacuberta, David. (2021): Praxis i polítiques de capacitació digital. [recurs d’aprenentatge] Recuperat del Campus de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) http://dinamitzacio-social-digital.recursos.uoc.edu/praxis-politiques/
-España Digital 2026, Gobierno de España. http://portal.mineco.gob.es/RecursosArticulo/mineco/ministerio/ficheros/EspanaDigital_2026.pdf
-Estratègia Nacional per a la inclusió sociodigital (Genralitat de Catalunya) https://politiquesdigitals.gencat.cat/ca/ciutadania/drets-responsabilitats/estrategia-nacional-per-a-la-inclusio-socio-digital/
-Vuorikari, R., Kluzer, S. and Punie, Y. (2022): DigComp 2.2: Marco de competencias digitales para la ciudadania – Con Nuevos ejemplos de conocimientos, habilitades y actitudes: https://somos-digital.org/wp-content/uploads/2022/04/digcomp2.2_castellano.pdf
Comentarios
Publicar un comentario